HÂRÛN, Abdüsselâm Muhammed

(عبد السلام محمد هارون)

Abdüsselâm b. Muhammed b. Hârûn b. Abdirrâzık (1909-1988)

İslâm kültür kaynaklarının ilmî neşirlerini yapmasıyla tanınan Mısırlı âlim ve edip.

İskenderiye’de doğdu. Kültürlü bir aileye mensuptur. Dedesi Hârûn b. Abdürrâzık, Ezher’de Cemâatü kibâri’l-ulemâ üyeliği yapmış, babası çeşitli yerlerde kadılık görevinden sonra Şer‘î Teftiş Kurulu başkanlığında bulunmuştur. Amcası Ahmed b. Hârûn, bir müddet Ezher Üniversitesi rektör yardımcılığı ve el-Maâhidü’d-dîniyye müdürlüğü görevlerini yürütmüştür. Anne tarafından dedesi Mahmûd b. Rıdvân’ın da şer‘î mahkeme ve Cemâatü kibâri’l-ulemâ üyesi olduğu bilinmektedir. Meşhur hadis âlimi ve muhakkiki Ahmed Muhammed Şâkir, Abdüsselâm Hârûn’un halasının oğludur.

Babasının görevi icabı ailesi bir süre Tanta’da kaldıktan sonra Kahire’ye yerleşince Abdüsselâm Hârûn burada on yaşlarında hıfzını tamamladı. İlk öğreniminin ardından liseyi Ezher’de okudu ve yüksek tahsilini Dârülulûm’da yaptı (1928). Aynı fakültede yüksek lisansını tamamladı. Buradaki öğrenciliği sırasında, devrin gazeteci-matbaacı ve nâşirlerinden olan Muhibbüddin el-Hatîb’in kurduğu Cem‘iyyetü’ş-şübbâni’l-müslimîn’de üye olarak faaliyet gösterdi. Daha sonra 1942 yılına kadar Dekahliye, İskenderiye ve Kahire’de ilkokul öğretmenliği yaptı. Tâhâ Hüseyin’in tavsiyesi üzerine 1943’te Mustafa es-Sekkā, Abdürrahim Mahmûd, İbrâhim el-Ebyârî ve Hâmid Abdülmecîd gibi devrinin tanınmış âlim ve ediplerinden teşekkül eden Lecnetü ihyâi türâsi Ebi’l-Alâ el-Maarrî adlı komisyonun üyeliğine kabul edildi.

1945 yılında, ilköğretimden üniversiteye öğretim elemanı tayininin tek örneği olarak İskenderiye Üniversitesi (Câmiatü’l-Fârûk el-evvel) Edebiyat Fakültesi’ne müderris oldu. 1950’de Dârülulûm’da doçent, 1959’da aynı fakültede profesör olarak nahiv bölümünün başkanlığına getirildi. Bu görevi yürütürken Kahire Mecmau’l-lugati’l-Arabiyye’nin yayımladığı el-MuǾcemü’l-vasîŧ’in ilk baskısının (Kahire 1380) tashihini yaptı. 1966’da, Mısır’ın çeşitli üniversitelerinden oluşturulan bir grup profesörle birlikte Küveyt Üniversitesi’ni kurmakla görevlendirildi. 1975 yılına kadar bu üniversitenin dil, yüksek lisans ve doktora bölümlerini yönetti. 1969’da üye olarak seçildiği Kahire Mecmau’l-lugati’l-Arabiyye’ye 1984’te genel sekreter oldu ve bu görevini ömrünün sonuna kadar sürdürdü; bu kurumun çeşitli ilmî komisyonlarında faal üye olarak çalıştı. 16 Nisan 1988 tarihinde Kahire’de öldü.

İslâm dünyasında daha çok gerçekleştirdiği ilmî neşirlerle tanınan Abdüsselâm Hârûn, henüz on altı yaşlarında iken Şâfiî fakihi Ebû Şücâ‘ el-İsfahânî’nin el-Muħtaśar (et-Taķrîb) adlı eserini yayımlamıştır (Kahire 1925). İki yıl sonra Abdülkādir el-Bağdâdî’nin Ħizânetü’l-edeb’inin tahkikine başlayıp önce birinci cüzünü (Kahire 1927), fakülteden mezun olmadan da bu eserin önemli bir kısmını dört cilt halinde neşretmiş (Kahire 1347-1351), bu arada dönemin meşhur muhakkiklerinden Muhibbüddin el-Hatîb’le birlikte İbn Kuteybe’nin Edebü’l-kâtib’inin neşrini gerçekleştirmiştir (Kahire 1927).

Abdüsselâm Hârûn bu ilmî neşir faaliyetinden dolayı çeşitli ödüller almıştır. Nitekim Sa‘leb’in Mecâlis’ini neşretmesi sebebiyle 1950’de Kahire Mecmau’l-lugati’l-Arabiyye’den “Tahkikli Metin Neşri Ödülü”nü, 1981’de de Arap edebiyatı alanındaki başarılı çalışmalarından dolayı “Kral Faysal Uluslararası Ödülü”nü kazanmıştır. Ayrıca Arap üniversitelerinin pek çoğunda misafir profesör olarak görev yapmıştır.

Eserleri. A) Telif Eserler. 1. Dil ve Edebiyat. el-Esâlîbü’l-inşâǿiyye fi’n-naĥvi’l-ǾArabî (Kahire 1399/1978, 1402/1981; Beyrut 1410/1990); ĶavâǾidü’l-imlâǿ (Kahire 1392/1972, 1396, 1986); Künnâşetü’n-nevâdîr (Kahire 1405/1984); Ķuŧûf edebiyye, dirâsât naķdiyye fi’t-türâŝi’l-ǾArabî ĥavle taĥķīķi’t-türâŝ (Kahire 1409/1988); el-Meysir ve’l-ezlâm (Kahire 1953, 1388/1968, 1987; tarihî, içtimaî, edebî konularla dile dair bahisler ihtiva eder); en-Nuśĥ beyne’l-luġa ve’t-târîħ (ts.); et-Türâŝü’l-ǾArabî (Kahire, ts.); Taĥķīķu’n-nuśûś ve neşruhâ (Kahire 1374/1954, 1965, 1977, 1410/1989; alanında bir müslüman âlim tarafından yazılan ilk eserdir); MuǾcemü şevâhidi’l-ǾArabiyye (Kahire 1392). 2. Fihrist Çalışmaları. Taĥķīķāt ve tenbîhât fî muǾcemi Lisâni’l-ǾArab (Kahire 1399/1979; İbn Manzûr’un Lisânü’l-ǾArab adlı sözlüğündeki yanlışların tesbit ve


tashihiyle ilgilidir); Fehârisü’l-Muħaśśaś (Kahire 1389/1969; geliştirilmiş 2. baskı, Beyrut 1411/1991); Fehârisü MuǾcemi Tehźîbi’l-luġa (Kahire 1396/1976); MuǾcemü Muķayyedâti İbn Ħallikân (Kahire 1407/1987; İbn Hallikân’ın Vefeyâtü’l-aǾyân’ında anlamını, iştikak ve zaptını [hareke veya yazı ile okunuşunu tesbit] belirttiği özel isim, lakap, künye, nisbet, yer adı vb.nin fihristidir). 3. Seçmeler. el-Elfü’l-muħtâre min Śaĥîĥi’l-Buħârî (iki cilt olarak Kahire’de basılan eser [1379, 1399], Śaĥîĥ-i Buħârî’den seçilmiş 1000 hadisin şerh ve tahrîcini ihtiva etmektedir); Tehźîbü Sîreti İbn Hişâm (Kahire 1375/1955, 1402/1982); Tehźîbü İĥyâǿi Ǿulûmi’d-dîn (I-II, Kahire, ts.; I-II, Beyrut 1409/1988); Tehźîbü’l-Ĥayevân (I-II, Kahire 1408/1987); MecmûǾatü’l-meǾânî (Beyrut 1412/1992) (100 konuya dair 1599 şiir ve kıtadan oluşmaktadır).

B) Tahkikleri. 1. Dil ve Edebiyat. Câhiz, el-Ĥayevân (I-VII, Kahire 1357-1364/1938-1945); el-Beyân ve’t-tebyîn (I-IV, Kahire 1367-1369); el-ǾOŝmâniyye (Kahire 1374/1955); Resâǿilü’l-Câĥiž (I-II, Kahire 1384/1964; III-IV, Kahire 1399/1979); Feżâǿilü’l-etrâk (Resâǿilü’l-Câĥiž içinde, Kahire 1964), el-Burśân ve’l-Ǿurcân ve’l-Ǿumyân ve’l-ĥûlân (Bağdat 1982); İbn Kuteybe, Edebü’l-kâtib (Muhibbüddin el-Hatîb ile birlikte, Kahire 1927); Zeccâcî, Emâli’z-Zeccâcî (Kahire 1382/1962; Beyrut 1407/1987); Süyûtî, HemǾu’l-hevâmiǾ fî şerĥi CemǾi’l-cevâmiǾ (I. cüz, Abdülâl Mekrem Sâlim ile birlikte, Beyrut 1413/1992); Abdülkādir el-Bağdâdî, Ħizânetü’l-edeb ve lübbü lübâbi lisâni’l-ǾArab (I-XIII, Kahire 1387-1406/1967-1986); Hasan b. Abdullah el-Askerî, el-Maśûn (Küveyt 1960); Sa‘leb, Mecâlisü SaǾleb (I-II, Kahire 1369/1950, 1401/1980); Zeccâcî, Mecâlisü’l-Ǿulemâǿ (Küveyt 1962); Mufaddal ed-Dabbî, el-Mufađđaliyyât (Ahmed Muhammed Şâkir ile birlikte, Kahire 1361/1942); Sîbeveyhi, el-Kitâb (I-V, Kahire 1385/1966); Nevâdirü’l-Maħŧûŧât (değişik müelliflere ait yirmi beş kitap ve risâle, Kahire 1370-1374); Ebü’l-Ferec el-İsfahânî, el-Eġānî (Dârü’l-kütübi’l-Mısriyye neşri, yalnız XV. cilt); İbnü’l-Enbârî, Şerĥu’l-Ķaśâǿidi’s-sebǾi’ŧ-ŧıvâli’l-câhiliyyât (Kahire 1383/1963), Şürûĥu Saķŧi’z-zend (Ebü’l-Alâ el-Maarrî’nin divanına Tebrîzî, İbnü’s-Sîd el-Batalyevsî ve Hârizmî’nin yaptığı şerhlerdir; Tâhâ Hüseyin başkanlığında Mustafa es-Sekkā, Abdürrahîm Mahmûd, İbrâhim el-Ebyârî, Hâmid Abdülmecîd ile birlikte, I-V, Kahire 1945-1948); İbnü’s-Sikkît, Iślâĥu’l-manŧıķ (Ahmed Muhammed Şâkir ile birlikte, Kahire 1368/1949); Asmaî, el-AśmaǾiyyât (Ahmed Muhammed Şâkir ile birlikte, Kahire 1375/1955); TaǾrîfü’l-ķudemâǿ bi-Ebi’l-ǾAlâ el-MaǾarrî (Tâhâ Hüseyin başkanlığında Mustafa es-Sekkā, Abdürrahîm Mahmûd, İbrâhim el-Ebyârî, Hâmid Abdülmecîd ile birlikte yapılmış bir derleme ve tahkikli neşir çalışmasıdır, Kahire 1363/1944); Ebû Temmâm, Hemziyyâtü Ebî Temmâm (Kahire 1942); Ebû Ali el-Merzûkī, Şerĥu Dîvâni’l-Ĥamâse (Ahmed Emîn ve Seyyid Ahmed es-Sakr ile birlikte, I-IV, Kahire 1951-1953); Muhammed b. Habîb el-Bağdâdî, Elķābü’ş-şuǾarâǿ (Kahire 1954); Esmâǿü’l-muġtâlîn (I-II, Kahire 1954); Küna’ş-şuǾarâǿ ve men ġalebet künyetüh Ǿalâ ismih (Kahire 1954). 2. Sözlükler. İbn Fâris, MuǾcemü meķāyîsi’l-luġa (I-VI, Kahire 1389-1392/1969-1972); İzzeddin ez-Zencânî, Tehźîbü’ś-Śıĥâĥ (Ahmed Abdülgafûr Attâr ile birlikte, I-III, Kahire 1371/1951); Ezherî, Tehźîbü’l-luġa (Kahire 1384/1964, I, Kahire, ts., IX); İbn Düreyd, el-İştiķāķ (Kahire 1958); Mustafa İbrâhim, el-MuǾcemü’l-vasîŧ (Kahire 1960). 3. Diğer Neşirleri. İbn Hazm, Cemheretü ensâbi’l-ǾArab (Kahire 1378/1958); Nasr b. Müzâhim, VaķǾatü Śıffîn (Kahire 1382, 1981); İbn Butlân, Risâle fî şirâǿi’r-raķīķ (Kahire 1954); M. Murtazâ Hüseynî, Ĥikmetü’l-işrâķ (Kahire 1954); Ebû Şücâ‘ el-İsfahânî, el-Muħtaśar, Metnü Ebî ŞücâǾ fi’l-fıķh (Kahire 1925).

Yayımladığı eserlerin baş tarafına eklediği geniş araştırmalara dayanan mukaddimelerde eser ve müellif hakkında önemli bilgiler veren Abdüsselâm Hârûn, ayrıca gerekli yerlere koyduğu harekeler, zaman zaman eserlerin metinlerini aşacak hacimdeki dipnotlarıyla okuyucunun karşılaşacağı müşkülleri halletmeye, müelliflerin temas etmediği, eksik veya müphem bıraktığı noktaları aydınlatmaya çalışmıştır. Abdüsselâm Hârûn’un ilmî neşrini gerçekleştirdiği eserlerde çoğu ilk defa kendisi tarafından düzenlenen zengin fihristlerin yer alması, onun tahkik ve neşir çalışmalarında bu çığırın öncüsü olarak kabul edilmesini sağlamıştır.

BİBLİYOGRAFYA:

Mahmûd M. et-Tenâhî, Medħal ilâ târîħi neşri’t-türâŝi’l-ǾArabî maǾa muĥâđaratin Ǿani’t-taśĥîf ve’t-taĥrîf, Kahire 1405/1984, s. 97-99; M. Mehdî Allâm, el-MecmaǾiyyûn fî ħamsîne Ǿâmen, Kahire 1406/1986, s. 163-165; M. Muhyiddin Abdülhamîd, “Kelimetü’l-üstâź eş-Şeyħ Muĥyiddîn ǾAbdilĥamîd fî istiķbâli’l-üstâź ǾAbdisselâm Muĥammed Hârûn”, MMLA, sy. 25 (1389/1969), s. 249-251; MIDEO, XIX (1989), s. 385-386.

Fethî en-Neklâvî - Hulûsi Kılıç